Jde-li o život, nejde o statistiku
Jablunkov, Česká republika, 2009, 2010, 2012, 16. listopadu 2013 (Rd a kol.)
Společenství webu Necipujtenas.cz získalo oficiální písemné vyjádření sekretariátu starosty města Jablunkova (cca 5.800 obyvatel), které charakterizuje povinné čipování jako velmi prodělečný zásah do rozpočtu města. Vychází přitom z konkrétních údajů o psech/chovatelích/cenách mikročipů, celkové finanční analýzy. Jablunkovští zastupitelé si uvědomili také další rizika popsaná mj. místní městskou policií i bezpečnostní komisí1 a proto raději upustili od vynucování implantací cizích elektronických těles do živých těl zvířat formou legislativního násilí - vyhláškou. Ta by správně ani něco takového neměla vůbec řešit.
Tajemník Městského úřadu Jablunkova pan Ing. Jan Nieslanik novinářům z Deníku sdělil, že od 1. ledna 2013 u nich povinné čipování nikdo zavádět nebude, jelikož jde o nákladnou operaci a město od tohoto záměru po pečlivém vyhodnocení odstoupilo již roku 2009.2
Z písemného vyjádření Kanceláře starosty města Jablunkova:
„V roce 2009 byla na návrh bezpečnostní komise předložena radě města vyhláška o povinném označkování čipem psů v katastru města3. Rada toto schválila a následně tato vyhláška byla dne 10. 12. 2009 předložena zastupitelstvu města. Zastupitelstvo toto ovšem s připomínkami neschválilo.“4
„Stanovisko finančního odboru (rok 2009, pozn. autora): V současné době je v evidenci fin. odboru 355 psů. Dle Obecně závazné vyhlášky města Jablunkov č. 4/2003 o místních poplatcích je k 20. 11. 2009 celkem 125 psů zpoplatněno sazbou 100,00 Kč, 59 psů sazbou 200,00 Kč, 149 psů sazbou 300,00 Kč, 4 psi sazbou 400,00 Kč a 18 psů sazbou 1.500,00 Kč. Za předpokladu evidence uvedeného počtu psů během celého kalendářního roku se jedná o celkové příjmy ve výši cca 97,60 tis. Kč. V případě úhrady nákladů spojených s čipováním v plné výši městem, to znamená celkem výdaje města ve výši cca 177,50 tis. Kč (cca 500,- Kč za jednu implantaci mikročipu, pozn. autora). Tyto výdaje by bylo nutné zahrnout do výdajů rozpočtu města na rok 2010.“5
Navíc zpráva velitele jablunkovské městské policie pana Pavla Kufy z roku 2009 varovala před problémy s vymáháním implantace mikročipů do živých těl zvířat proti vůli občanů a před dalším nekontrolovatelným nárůstem finančních výdajů města v případě, že budou muset být toulaví psi povinně čipováni a posléze se je nepodaří umístit k původnímu nebo novému chovateli:
„Co může být nevýhodou povinnosti čipování je, že majitelé budou neochotni toto podstoupit. Dalším negativní věcí může být, že se o volně pobíhající psy, nebo psy, kteří se zatoulají nikdo nepřihlásí a tím vzrostou náklady pro obec.“6
Městská policie v Jablunkově na svém webu také oficiálně chválí dosavadní stav (16. 11. 2013), kdy její strážníci řeší bez problémů a bez povinného čipování dle stávajícího systému jakoukoliv situaci v oblasti toulavých/zaběhnutých/opuštěných zvířat:
„Pomocí evidence Městského úřadu se daří dohledávat majitele psů a v poslední době se hlásí i noví majitele pejsků, za což jím patří dík.“7
***
Pokud k těmto všem výše uvedeným nákladům a rizikům povinného čipování připočítáme ještě nutnost vytvoření nových databázových údajů, jejich správu a propojení s dalšími informačními systémy města, nákup čteček, servis, platy pověřených úředníků, školení, služby, výdaje na kontrolní činnost, povinné implantace čipů zatoulaným/neoznačeným zvířatům včetně neustálého růstu cen (čipy, služby veterinářů, databáze) atd.: dostáváme se na daleko vyšší nerentabilní čísla, která by neobstála ani v podmínkách „proslaveného chozrasčotu“. Jestliže by město přispívalo lidem na čipování (viz Ostrava) např. 100,- Kč: budou náklady i tak stále nepřiměřeně vysoké. Svého čtyřnohého domácího mazlíčka nechají většinou očipovat pouze již jednou zaregistrovaní/zpoplatnění chovatelé (dosavadní psí známky). Ostatní lidé zpravidla o nějakém povinném čipování nebudou ani vědět. Platící občané by tak byli vlastně postiženi „dvojím zdaněním“ ze stejného základu (známka + čip) včetně všech dalších rizik s čipováním spojených. Jablunkovští dobře pochopili (viz také blízké Polsko), že přenést takové zbytečné výdaje/problémy na své občany jim nejen žádné volby nevyhraje, ale předně to nepomůže ani zvířatům - natož pak lidem nebo zlepšení společenské situace v jejich městě.
Zdroj: Písemné vyjádření Kanceláře starosty města Jablunkova ze dne 11. listopadu 2013 - zn. funk/2013; http://fm.denik.cz/zpravy_region/pejsci-se-cipuji-ale-zdaleka-ne-vsude-20121207.html; http://www.jablunkov.cz/informace/usneseni_zastupitelstvo/usneseni_19.html; http://www.jablunkov.cz/informace/usneseni_zastupitelstvo/usneseni_21.html; http://www.jablunkov.cz/informace/usneseni_zastupitelstvo/usneseni_28.html; http://www.mpjablunkov.cz/odchyt-zvirat/; http://www.mpjablunkov.cz/straznici/; http://www.jablunkov.cz/informace/clenove.html
1 http://www.jablunkov.cz/informace/clenove.html; „Bezpečnostní komisi tvoří: starosta města, popřípadě i osoba pověřena řízením městské policie, zástupce starosty, velitel městské policie, vedoucí obvodního oddělení PČR, pověření členové obecního zastupitelstva.“, cit. dle http://www.mpjablunkov.cz/straznici/
2 http://fm.denik.cz/zpravy_region/pejsci-se-cipuji-ale-zdaleka-ne-vsude-20121207.html
3 http://www.jablunkov.cz/informace/clenove.html; „Usnesení 19. zasedání Zastupitelstva města Jablunkova konaného dne 3. března 2009 v 13:00 hod. - v sále jablunkovské radnice. E. Zastupitelstvo města uložilo úkol. 19/48 - Posoudit záměr zavedení povinného čipování psů na území města Jablunkova. Termín: 21. 4. 2009. Zodp.: členové bezpečnostní komise města. 19/49 - Projednat otázku zavedení povinného čipování psů také v okolních obcích na zasedání starostů Sdružení obcí Jablukovska. Termín: 21. 4. 2009. Zodp.: starosta města, P. Sagitarius.“, cit. dle http://www.jablunkov.cz/informace/usneseni_zastupitelstvo/usneseni_19.html
4 Písemné vyjádření Kanceláře starosty města Jablunkova ze dne 11. listopadu 2013 - zn. funk/2013
5 Písemné vyjádření Kanceláře starosty města Jablunkova ze dne 11. listopadu 2013 - zn. funk/2013
6 Písemné vyjádření Kanceláře starosty města Jablunkova ze dne 11. listopadu 2013 - zn. funk/2013